Sladda på is under kontrollerade former
Varje vinter är detta en syn som möter mig ganska ofta. En bil med näsan ner i diket och det är uppenbart att det beror på att föraren inte haft kontroll över fordonet. Frågar man personen som kört i diket hur det gick till så är svaret nästan alltid att det beror på blixthalka som de inte varit beredda på. Hmm, så att termometern visar på minusgrader, det är vitt på backen och du fick skrapa rutan innan du åkte var inte bra indikationer på att det kunde vara halt?
Nej, det handlar mer om okunskap om hur vägarna beter sig, och framför allt hur bilen beter sig, när det blir kallt ute. Jag brukar säga till dem att boka in en tid på halkbana i Uppsala så de kan lära sig att halka runt under kontrollerade former och lära sig hur det blir när det är is på backen.
En del av körkortsutbildningen
Ja, alla kör på halkbana när de ska ta körkort, det måste man. Men för många av oss så är det så länge sedan vi gjorde det att vi faktiskt glömt av hur det var. Man borde åka till en halkbana varje höst och testa bara för att fräscha upp sina kunskaper lite tycker jag. Precis som de som kör MC brukar köra lite tester på våren för att se om de kommer ihåg hur det känns att göra en hård inbromsning.
Andra inlägg
- Verkstadsprodukter som lyfter din arbetsplats
- Så säljer du din bil: Tips och råd för en smidig försäljning
- Håll bilen i toppskick
- Så gör du för att skumtvätta bilen
- 10 dyraste bilarna i världen 2021
- Små bilar drar mindre bränsle
- Funderar du på att gå över till elbil?
- Får jag sätta dragkrok på bilen?
- Inte fel att satsa på en husbil
- Fördelar med hyrbil